Бизнесът в България през 2021 г. ще се адаптира и ще намери начини да успее
Собствениците на малък бизнес е добре да минат през процеса за създаване на бизнес стратегия, за да изградят устойчиви модели, с които да оцелеят
Според бизнес-анализаторите 2021 г. ще е трудна за предприемачите, особено в сектора на малкия и среден бизнес. Освен преходът към задължителна дигитализация, който бе наложен почти принудително от пандемията с COVID-19, осъзнаването на възможностите на работата от разстояние и реорганизирането на вътрешните процеси са едни от безспорните положителни отпечатъци, които 2020 остави върху бизнеса. Димка Кънчева е счетоводител, магистър „Приложна бизнес психология“, съосновател и управляващ партньор в консултантска компания CONSENDO. С над 10 г. опит в обучение на прохождащи предприемачи, подкрепяйки ги по пътя им на развитие, тя ежедневно предоставя бизнес консултации по теми като: подбор и управление на кадри, годишно счетоводно приключване и др.

Как пандемията промени организацията на процесите в малкия и среден бизнес?
Новата обстановка принуди малкия и среден бизнес да обърне повече внимание на това, кое работи и кое не работи вече в негова полза. Предприемачите бяха длъжни да преразгледат процесите си на работа, постоянните разходи, които като камък висят на шията им всеки месец и всичко, което пречи на организациите им да вървят напред. Например, много бизнеси предпочетоха и направиха бързи промени в посока да дадат възможност на служителите си да работят от вкъщи и по този начин освободиха ненужни офис пространства. Така видяха ползите от гъвкавото работно време и от дигитализация на бизнеса си. Разбира се, не за всички бизнеси, работата от вкъщи е възможна, но за тези, за които това е така, имаха шанса бързо да преминат в този режим на отдалечено работно място.
Предприемачите (особено тези, които за първи път преживяват криза) се научиха бързо да се адаптират, но дали това се отнася и за българина?
Кой е най-важния урок, който научихме от 2020? А в личен план?
Какви са вашите прогнози за българския бизнес през 2021?
Бизнесът ще се адаптира, ще се разпредели работната сила. Както се казва, като имаш реален проблем разбираш, кои са приятелите ти. В бизнеса е същото, когато си в криза разбираш на кои бизнес партньори можеш да разчиташ и кои са най-ценните ти служители. От своя страна, мисля, че и служителите ще могат да оценят колко са ценни за бизнеса и как предприемачите често правят и непосилното, за да успеят да запазят работните места на служителите си. Бизнесът в България ще се адаптира, климатизира, ще намери начини да успее. Разбира се, ще има и хора, които ще се откажат, но смятам, че всички ще излезем една идея по устойчиви и силни от създалото се положение.
Какво ще посъветвате собствениците на малък бизнес, които сякаш изчакват да видят посоката на събитията и тогава да действат?
Мога да дам съвета, който давам и на себе си за бъдещите ми лични и бизнес планове. На първо място е да знаят къде са в момента и къде искат да “отидат”. Да си напишат, да нарисуват с думи това, което искат да постигнат. Много ценен инструмент за постигането на целите е и визуализацията, тоест в съзнанието си като на филм да виждаме, че това, което искаме вече се е случило. Също така ясно и точно написано на лист хартия, това вече е поставяне на намерение за успех. След това, да видят от какво имат нужда да стигнат там, ако това са знания и умения, които са им нужни, да отделят специално време да ги придобият или да потърсят специалисти в тези области, които да им помогнат. Да си поставят цели за кратки периоди и да ги преразглеждат регулярно. Това е като карта по която да се движим – от началната точка, където сме сега до крайната цел през малките подцели към нея. Няма съмнение, че ще постигнем желаното, макар и всеки със своето темпо. Но просто да стоим и да чакаме, това не работи. Само действието, малките стъпки водят до успех.
Накратко, собствениците на малък бизнес е добре да минат през процеса за създаване на бизнес стратегия. Да напишат своите мисия, визия, ценностите на компанията си, и да заложат дългосрочни и краткосрочни цели, които да са в синхрон с мисията и визията на компанията и да ги придвижат към растеж. Добре е да ползват услугите на консултант в тази област, за да проследят и визуализират стъпките в процеса и за да могат в бъдеще вече сами да се справят.