„Черен петък“ приканва: „Spend me!”*

Границата между прахосничество и пазаруване е тънка, но не убягва от погледа, когато знаем къде да я търсим!

PR Agency


Odoo CMS - a big picture


Последните няколко години „Черният петък“ се превърна в деня, в който всяка покупка е изгодна. Или поне така си мислим. От „Консендо“, консултант по бизнес и лични финанси, подготвихме към списъка Ви с покупки и няколко шопинг съвета, с помощта на които да не съжалявате на следващия ден.


Наближи ли денят на ниските цени, е много важно да сте честни със себе си: дали покупките Ви са плод на нужда от „шопинг терапия“, или реално ще са ви полезни. Може би в момента си казвате, че с такива намаления придобивката няма как да не ви влезе в употреба. Червените етикети обаче са гаранция единствено за повишаване на печалбите на магазините. Неслучайно „черните петъци“ са най-оборотните дни на хиляди продавачи. За да разберем тази концепция, е уместно да отделим няколко минути на историята на Черния петък.


Появата на празничното пазаруване трудно може да се обвърже с една точна начална дата. "Черния петък“ дължим на няколко събития и изминават много години, преди да добие мащабите, които има днес. Приписват го на футболен мач, който се провежда във Филаделфия, САЩ, и събира огромни тълпи от хора. Първоначално „Черен петък“ е само това, което звучи - негативен израз, свързан с множеството вандалски прояви на запалянковците. След време на находчивите търговци им хрумва да привлекат страстта на спортните фенове в своя полза. В САЩ коледните намаления традиционно са се появявали след Деня на благодарността, времето на коледните паради. За да даде повече време на бизнесите да генерират печалби от коледния шопинг, през 1939 г. американският президент Франклин Рузвелт „изтегля“ датата за празнуване на Деня на благодарността за предпоследния петък на ноември, освобождавайки последния. Това дава прекрасна възможност на малки и големи търговци да преминат от „Червено“ (загуба) в "Черно“ (печалба) в счетоводните си книги.


И всичко това се случва в безупречен синхрон с опияняващата коледна атмосфера! Смятате, че се е случило твърде отдавна или твърде далече, за да Ви засяга? Само миналата година например между Коледа и Нова година в България са похарчени около 2 млрд. лв., а на последния Черен петък само с карта са направени покупки за 37 272 738 лв. (според данни на БОРИКА). Сега е моментът да се замислим колко от тези средства са били похарчени за нещо, което наистина би зарадвало нас или наш близък. И каква част от сумата е разпиляна с уютното обяснение „шопинг терапия“ .


Като консултанти по лични финанси и бизнес услуги, ние от „Консендо“ ви препоръчваме да си дадете време, за да обмислите на спокойствие дали мечтаните покупки наистина ще са необходими. Много психолози изненадващо отхвърлят съществуването на „шопинг терапия“ и мятат това за блестящ модел за продажба. Има различни варианти за спиране на импулсивните ненужни покупки.


Добра идея е да пресметнете колко ви струва един час, прекаран в работа. След това пресметнете въпросната покупка в работни часове. С тази информация пред очите си се запитайте дали тази покупка си заслужава. Бихте могли да отложите покупката с 30 или 60 дни. Ако след този период още имате нужда от придобивката – позволете си я, в противен случай няма нужда от този разход.


Когато успеете да „избягате“ от чисто емоционалния повод за покупката и я планирате практично,ще се поздравите с промяна в баланса по сметката Ви! Струва ли си да се съмняваме, че практичността ни ощетява?


Когато се сдобием с нещо хубаво и ново, сме удовлетворени, но за кратко. В стремежа си да превърнем това усещане в константа, се впускаме във водовъртежа на „шопинг терапията“, без да си даваме трезва преценка какво имаме нужда да излекуваме. Уловката на „Черния петък“ не се корени в маркетинг подхода на другите, а в липсата на практичност в навиците ни. Впуснем ли се в спиралата на намаления, които подкопават финансите ни, влагаме ресурси в покупки, които бихме могли да отложим или заменим с други полезни придобивки.

„Когато сме емоционални, разумно е да спрем. Да се замислим обективно за случващото се околонас и в нас. Да осъзнаем какво искаме да постигнем и къде искаме да бъдем! Не непременно скакви вещи да се обградим!“, препоръчва Ваня Копанкова, отдел „Лични финанси“ в „Консендо“.


*Непреводима игра на думи. От английски език – „харча“ и „прекарвам“.